keskiviikkona, helmikuuta 02, 2005

Paperisodankäynnin jatkokurssi, 2 ov

Minua ei hyväksytty Japanissa stipendinsaajaksi, joten minun pitäisi nyt lähettää sinne nippu hakemuksia ja todistuksia, joilla osoitan, että minulla (tai vanhemmillani) on tarpeeksi rahaa maksaa matkan kustannukset.

Minun pitää lähettä sinne seuraavat tiedot:
  1. A bank certificate of the applicant or his parents which ensures the capability of defrying all the expenses during the period of staying in Japan.
    Tarkoittaakohan tämä nyt sitten tiliotetta..
  2. A certificate if the applicant get any other scholarship.
    Onneksi saan sentään TTY:n stipendin. KV-toimisto tekee valmiin kirjeen, jossa kerrotaan, että saan opintotukea ja koulun stipendin.
  3. Academic transcript.
    Opintorekisteriote, taas. No, olen sentään saanut jo muutaman lisänopan siihen.
  4. A letter of recommendation.
    Hassua, että tässä vaiheessa tahtovat suosituskirjettä, sillä käsittääkseni minut on jo virallisesti hyväksytty sinne vaihto-opiskelijaksi.
  5. A certificate of enrollment.
    Tätä(kään) eivät kysyneet edes alkuperäisessä hakemuksessa.
  6. Application form for the resident permit in Japan.
    Tästä tulikin tieto jo aikaisemmin. Tätä sitten pompotellaan pitkin kevättä edes takaisin.
  7. Three 4 cm x 3 cm passport-type photos, with the name on the back, taken within 6 months.
    Joutuu taas menemään passikuvaan.
Kaikkinensa hieman hämärää, lähetellä nyt samoja lappuja moneen kertaan. Ilmeisesti kuitenkin siellä päässä on prosessia hoitava henkilö vaihtunut, mikä vähänkään japanilaisia tuntien tarkoittaa melkein sitä, että koko prosessi alkaa alusta. No, samapa tuo tietysti, kunhan vain joskus pääsen perillekin.

Sain muuten viimein tietää senkin, että minun odotetaan saapuvan perille 1.-10.4. välisenä aikana. Onpahan nyt edes jonkinlainen haarukka, mihin tähdätä lentojen ja muiden järjestelyjen kanssa.