lauantaina, syyskuuta 03, 2005

Sapporo

Viimeinen ilta Kitamissa meni mukavasti ensin syöden järjettömän hyvää sashimia ja sushia ja sitten 500 jenin baarin nomihoodaista nauttien. Loppuillasta istuin vielä Adamin kämpilläkin jutellen. Taisin ehtiä nukkua ehkä nelisen tuntia.

Torstaiaamuna siirryin Ryoichin kyydillä rautatieasemalle ja JR:n kyydillä edelleen Sapporoon. Kirjauduin hostelliin ja lähdin pyörimään kaupungille. Koska minulla ei ollut mitään suunnitelmia, pyörin vain päämäärättömästi ympäriinsä. Katselin kauppoja mitään ostamatta, pelasin pari peliä peliluolassa ja söinkin välillä. Illalla kävin konbista pari kaljaa ja menin istuksimaan Odori-puistoon. Katselin, kuinka breakdancea tanssittiin Freestylerin tahtiin. Lopulta palasin hostellille, katsoin hieman televisiota ja menin nukkumaan.

Nukuin huonosti, ensin pyörin puolitoista tuntia unta saamatta ja kun lopulta sain unen päästä kiinni, kadon otteen joka 30 minuutti. Lauantaiaamuna katsoin amerikkalaisen Toddin kanssa leffan hostellin aulassa ja lähdin sitten jälleen pyörimään kaupungille.

Tällä kertaa kiertelin tarkoituksella elektroniikkaliikkeitä katsellen ja vertaillen Mp3-soittimien ja sähköisten sanakirjojen hintoja. Kävin elokuvissakin, katsoin Maailmojen sodan.

Illan tullen huomasin olevani jälleen Odori-puistossa. Kysyin paikallisilta suunnan Sapporon parhaimmalle yökerholle ja lähdin kulkemaan opastettuun suuntaan. Matkalla kuuntelin katusoittajia ja katselin harjoittelevia tanssijoita, mutta lopulta pääsin perillekin, tosin ihan vain vähän eksyen.

Klubi oli oikein tyylikäs, sisustus oli jotain Egyptin historian ja Kreikan mytologian välimaastosta. Musiikki oli hieman vaisua, mutta tanssittuakin tuli. Klubissa tapasin venäläisen Sergein, joka jossain vaiheessa opasti minut läheiseen pubiin, joka oli varmasti Sapporon länsimaalaisten kantapaikka. Pienenä bonuksena paikalla oli vielä joukkueellinen rugbyn pelaajia. Tungos oli liikaa, joten palasimme klubille.

Jossain vaiheessa Sergei lähti ja minäkin palasin epäonnistuneen iskuyrityksen jälkeen länsimaalaisten pubiin. Törmäsin siellä Toddiin, jonka kanssa sitten loppuillan vietinkin. Kävimme jossain kolmannessa baarissa juttelemassa tytöille ja palasimme vielä aamun pikkutunneilla lansimaalaispubiin. Nyt väkeä oli jo huomattavasti vähemmän ja tanssimaankin mahtui. Parin japanittaren kanssa siinä sitten tanssimmekin ja lopulta päädyimme paikan sulkeutuessa yhdessä kulkemaan kohti Odori-puistoa. Aamukahdeksaan lopulta istuimme puistossa, minä japanitar sylissäni.

Hostellista piti kymmeneen mennessä kirjautua ulos, joten sinne palattuani kävin suihkussa, otin 40 minuutin torkut ja lähdin kulkemaan kohti Chitosen lentokenttää. Matkalla kävin syömässä erinomaisessa ramen-ravintolassa.

Lentokone laskeutui Hanedan lentokentälle kolmelta, lennon nukuin käytännössä kokonaan. Raahauduin tänne hostellille ja nyt kirjoittelen tätä. Tokion osaltakaan minulla ei ole mitään suunnitelmia, paitsi että huomenna taidan mennä Harajukun sillalle postailemaan. Olin aikeissa hankkia elektronisen sanakirjan Akihabarasta, mutta eilinen baarikeikka taisi kouraista matkakassasta hieman liian suuren osan, joten pitänee jättää sitten sekin hankkimatta.

Kommentit:

04 syyskuuta, 2005 18:22
Blogger Ephief sanoi...

En ottanut yhden yhtä kuvaa Sapporossa, enkä taida ottaa täälläkään, en jaksa kantaa kameraa enää mukana.. Pidän lomaa valokuvauksestakin.

Pahoittelen, mutta en kyllä tietääkseni ainakaan edes osunut sen koulun kohdalle.

05 syyskuuta, 2005 15:27
Blogger Ainu sanoi...

Iih, Atte. Vau. Japanitar sylkyssä. Mäkin haluun. Siis japnittaren ;)