perjantaina, kesäkuuta 10, 2005

Heikko euro

Nostan käteistä rahaa isompia summia kerrallaan, sillä jokaisesta nostosta Nordea veloittaa 2 euroa + 2,5% nostetusta summasta. Keskimäärin olen tainnut nostaa 50 000 jeniä kerrallaan.

Käteisvarantoni alkaa olla lopuillaan, joten tulin taas vilkaisseeksi valuuttakursseja. Euro on taas heikentynyt, joten käteisen ostaminen on yhä kalliimpaa. Kun tulin Japaniin, sai yhdellä eurolla noin 140 jeniä, nyt sillä saa hieman päälle 130 jeniä. Euron heikkenemisen takia 50 000 jenin nostaminen maksaa minulle nyt melkein 30 euroa enemmän kuin kaksi kuukautta sitten. Siihen päälle tulee sitten vielä Nordean palvelumaksuja hieman reilu kymppi.

Luottokortilla maksettaessa ei pankin palvelumaksuja tietenkään mene, mutta päivittäisen kurssin mukaan siinäkin valuuttamuunnokset tietääkseni tehdään. Japanissa valitettavan harvassa paikassa edes pystyy maksamaan luottokortilla. Lisäksi minulla on luottokortissa 1000 euron katto, joten en sillä välttämättä edes pystyisi maksamaan kaikkia kuukauden kuluja (esimerkiksi viime kuussa maksoin luottokortillani meidän majoituksen Tokiossa, mistä tuli reilut 400 euroa "ylimääräistä" luotolla maksettavaksi).

Kallistahan se on, vaan ei auta nurista, käteistä on oltava. Olisi pitänyt reissun alussa vaan nostaa kerralla tili tyhjäksi.. :)

Kommentit:

11 kesäkuuta, 2005 13:20
Anonymous Anonyymi sanoi...

Miks sä kirjotat kirjakielellä ja tosi vanhanaikasesti ? Tätä on muuten kivaa lukee, mut menee hermot vanhahtaviin sanontoihin ja sanoihin. Kuka nuori ihminen sanois esim. et "Ateria huuhdottiin alas kupillisella lämmintä teetä." tai "Harmikseni ruoassa oli myös maitoa". Naurettavinta oli mun mielestä ehkä juttu sun uudesta läppäristä. "Susa on nuori, kaunis, hoikka ja tumma ja lojuu tällä hetkellä alle metrin päässä minusta. Susa on kannettava tietokone." Toi oli kai tarkotettu vitsiks, mut aika säälittävältä silti kuulosti. Mut eihän se mulle kuulu miten sä kirjotat.

 
11 kesäkuuta, 2005 18:11
Blogger Ainu sanoi...

Jihuu!! Atte saa negatiivistä palautetta!! JEES!!

No ei vaa-- En halua suututtaa jotakuta, joka aikoo tehdä minulle NIIN suuren paljeluksen, että minä mahdun siihen..

Mikset kuule Atte käytä Osuuspankkia (senkin suomenruotsalainen). En tiedä mitä se siellä kaukomailla maksaa, mutta kun olin Prahassa luokkakavereiden kanssa monilla oli tuollaiset samanlaiset "palvelut" pankiltaan. Minulla meni 1,5 euroa rahaa per nosto, ei mitään prosentteja nostosummasta!

Jennylle Aten kirjakielestä:
Atte on tuleva kirjailija!

 
11 kesäkuuta, 2005 18:15
Blogger Ainu sanoi...

Totta tosin. Susa-juttu oli vähän mauton. Mutta kai noita puutteessa olevia poikia pitää sen verran ymmärtää.

Muuten: Jos, Atte mielit, niitä japanilaistyttöjä kainaloon, kantsii katsoo peiliin ja sitten japanilaispoikia. Mongolideilla kun ei karvaa paljon kasva, että jos haluat epävarmojen tyttöjen pitävän sinusta kannattaa seksikäs naamakarvoitus ehkä ajella pois, nee? Se saattaa tehdä sinusta heidän arviointikyvyllään vanhemmankin näköisen kuin olet.

 
12 kesäkuuta, 2005 14:04
Blogger Ephief sanoi...

Jenny:

Koska minä inhoan nykyajan nuorison käyttämää "Mix sä niinq kirjotat tiäxä kirja kielel??" -kieltä. (Tuo oli vain esimerkkilause, ei tarkoita sitä, että kirjoittaisit noin.) Minulle on paljon luotevampaa kirjoittaa kirjakielellä. Ja on siellä seassa silti puhekielisiäkin ilmaisuja.

Ehkä minä sitten en enää ole niin nuori.

En ole kuitenkaan myöskään kirjailija, joten en yksinkertaisesti osaa kirjoittaa "täydellisesti" ja aina "asiaankuluvalla" tyylillä. Minun pitää vain yrittää kirjoittaa kukin entry niin hyvin kuin kulloinkin pystyn. (Eli toivottavasti taitoni koko ajan kehittyvät.)

Ainu:

On minulla Osuuspankissakin tili, mutta se on enemmänkin "säästötili", eikä minulla ole sille edes minkäänlaista korttia.. En jaksanut ottaa selvää eri pankkien nostokuluista, sillä en uskonut niiden niin paljoa toisistaan eroavan. Ja Euroopassa tosiaan on Nordean nostokulutkin pienemmät.

Tänään muuten juuri ennen tänne laboratorioon saapumistani kävin suihkussa ja ajoin ne naamakarvat kokonaan pois :) Ensi viikolla ehtiessäni käyn parturissa leikkamassa tukkani lyhyeksi. Ongelmana vain on, että en tiedä minkälaiseksi tai kuinka lyhyeksi.

molemmille:

Susa-kirjoitus on minustakin huono, mutta en sitä sen takia tahdo muuttaa. Ehkä korkeintaan sitten, jos tästä joskus kirja tehdään.. ;)

Jokainen kirjoitus kuvastaa aina sitä senhetkistä "minuutta", olotilaani, tunteitani sekä kirjoitustaitojani, ja siksi niiden käpälöinti jälkikäteen muuttaa tavallaan koko blogin olomuotoa ja rikkoo sen "etenevyyden". (Tulipas se julki hieman filosofisemmin ja vaikeammin kuin piti. Jälleen osoitus huonosta kirjoitustaidostani.)

 
12 kesäkuuta, 2005 18:10
Blogger Ainu sanoi...

Minä aina korjailen vanhoja. Koska olen niin kiireinen! ;)

Japanilaiset parturit on varmaan tosi hyviä hieromaan päänahkaa...

 
13 kesäkuuta, 2005 10:58
Anonymous Anonyymi sanoi...

mii agrees! miusta on kiva kun jopa ymmärtää mitä toinen kirjottaa... siis riippumatta siitä asuuko hesassa, tampereella vai jossain itä-suomalaisen kuusimetsän kannon alla... suomea ymmärtää jokainen suomalainen, noita ihme mmurteita ei välttämättä... mie tykkään kun Atte et tunge tuota miunkin jatkuvasti käyttämää "mie, mä, mua, mun" -sanaa joka lauseen eteen, teksti kuulostaa siun tavalla paljon paremmalta! Mie sain ihan kauhian mielikuvan siitä kun kertoisit näitä tarinoita tuolla TeiNiXpIsSiS-tyylillä tai yleensäkin vain nuorten tapaan kirjoitettuna... en varmasti jaksais/viittis lukea näitä suunnilleen päivittäin... no way!

Blog ei oo päiväkirja... päiväkirjaan kirjotetaan asiat sellasina kuin ne on päässä, blogiin toisin.

Keep on going Atte. Mie tykkään tästä näin, enkä näköjään oo ainoa. Ja ne karvat... hmmm, pakko kai tästäkin on jotain sanoa. Se oot sie joka tapauksessa siel alla. Elä hirviästi leikkaa niitä kutrejas, vaan pidä ittes omana ittenäs. Mie luulen et yhtä paljon sieltä löytyy sellasia japanittaria jotka tykkää myös vähän skandinaavisemmista miehistä kuin täältä löytyy suomittaria jotka tykkää japanilaisista miehistä.

Mitä vielä? Tuo Susa... no, hei! Se saatto olla vähän laimea mut sen oon jo oppinu et tietokoneihmiset nimeää koneensa kuin ne ois heidän omia lapsiaan/naisiaan. Mie sillon luin sen ja aattelin et "ai, siekin..." en mie jotenki osannu siihen puuttua sen paremmin, miusta se oli ihan normaalijuttu muiden rinnalla... pöh... onhan miullaki täällä Shii jonka kaa mie meen petiin tylsinä iltoina (kannettavalla kun irccaus onnistuu parhaiten sieltä käsin).

Oisko tässä nyt tän kommentin lopullinen piste: .

 
13 kesäkuuta, 2005 12:58
Blogger Ephief sanoi...

Itseni takia minä sen tukan leikkaankin. Olen kyllästynyt pitkiin hiuksiin (ja siihen partaankin). Kai minä sitten jonkinlaisen tyylimuunnoksen (tyyli? minulla? HAH!) kautta yritän löytää parempaa itsetuntoa tai jotain.

 
13 kesäkuuta, 2005 17:38
Anonymous Anonyymi sanoi...

hehhee.. ettei vaan Ephief olis ylikoulutettu monen nuoren nettisurffaajan makuun? ;) Kun riittävästi elämässään joutuu virallisia papereita vääntämään, niin ei siitä ole helppoa siirtyä rennompaan. Ja eihän nää nyt vielä ole kovin kirjakielisiä, saati vanhanaikaisia :) Jotain rajaa..

 

Lähetä kommentti

<< Alkuun